• 01. Första steget

    01. Första steget

    Ladda ner utvecklingsmiljön Arduino är inte bara en serie kontrollerkort, utan ett program för att programmera korten och en lång rad färdig kod för många olika uppgifter. För att komma …


  • 02. Blinkande lysdiod

    02. Blinkande lysdiod

    Kopplingen Ett mycket bra projekt att börja med om man är helt ny på Arduino är att få en lysdiod att blinka. Det första man behöver göra är att koppla …


  • 03. Prata med datorn

    Eftersom ett Arduino-kort normalt inte har någon skärm eller tangentbord så är det väldigt svårt att se vad som händer i koden. Men USB-kabeln som du använder för att ladda …


  • 04. Ta emot data från datorn

    USB-sladden mellan Arduino och datorn kan skicka data åt båda hållen. Kommunikations-systemet i Arduino-kortet har en liten mängd minne där meddelanden lagras när de kommer in. Detta minne rymmer normalt …


  • 05. Pulserande lysdiod

    05. Pulserande lysdiod

    En blinkande lysdiod är kanske inte det mest spännande, men om man kan få den att pulsera istället vore det lite mer intressant. Gör kopplingen enligt nedan. I koden använder …


  • 06. Styr lysdiod med knapp

    06. Styr lysdiod med knapp

    Detta projekt visar grunderna i hur man får sin Arduino att reagera på yttre händelser. I detta fall använder vi oss av en tryckknapp för att växla en lysdiod mellan …


  • 07. Dimmer – läs analoga värde

    07. Dimmer – läs analoga värde

    I projektet för att styra en lysdiod med en knapp såg vi hur man läser in digitala händelser utifrån, dvs något som är aktivt eller inte. I det här projektet …


  • 08. Styr ett servo

    08. Styr ett servo

    Att styra positionen på ett servo är i väldigt likt att styra ljusstyrkan på en lysdiod. Kopplingen är därför mycket lik den som vi använde i dimmer-projekt. Precis som då …


  • 09. Multitasking

    09. Multitasking

    För enklare projekt är det inga problem att göra en sak åt gången och vänta på att den är färdig innan man gör nästa, t.ex. som vi gjorde för vårt …